tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۴۵۵۷
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۲
خوزیان/ غلامرضا نورآبادی؛
بدون شک همگی دست اندرکاران دولتی و غیر دولتی،استاندار ،نماینده رهبری،نمایندگان مجلس و..‌. از امکانات و توانمندی ها ،بنادر و مرزها و صنایع مادر در استان مطلع هستند و در صحبت هایشان در جلسات آنرا مطرح می نمایند که از این ظرفیت ها باید ! استفاده شود. اینکه استانی هستیم با درصد بالای بیکاری،امنیت بسیار کم و متزلزل ،فقر صنایع کوچک و متوسط ظاهرا نگرانی حادی ایجاد نمی‌کند تا مسئولان بادید انتقادی عملکرد خود و سلف خود را بازنگری نمایند .
بهرصورت قصد از نوشتن این مطلب توضیح یک حلقه مفقوده بنام اتاق بازرگانی است که می‌تواند باعث رونق اقتصادی،ایجاد اشتغال ،ایجاد و توسعه صنایع کوچک و متوسط و ... ودر مجموع ایجاد رضایت در استان وکشور شود.میزان صادرات کالاهای غیر نفتی به غیر از صنایع مادر از مرزهای استان در حد اندک و غیر قابل عنوان است و بدتر انکه سهم تولیدکنندگان استانی نسبت به سهم تولیدکنندگان سایر استان‌ها در امر صادرات از مرزهای استان نیز تاسف آور.لذا ضرورت دارد نقش و وظایف اتاق مورد تحلیل و بازنگری قرار گیرد.
طبق اساسنامه اتاق بازرگانی بخشی از وظایف آن بشرح زیر است:
-کوشش در راه شناسایی بازار کالاهای صادراتی و تشویق و کمک به موسسات مربوطه
-تشکیل نمایشگاه های تخصصی بازرگانی داخلی و خارجی
-ایجاد هماهنگی بین بازرگانان و تولیدکنندگان
-تشویق و ترغیب سرمایه گذاران به تولید کالاهای صادراتی
- ایجاد و اداره مرکز آمار و اطلاعات مورد نیاز قتصادی به منظور انجام فعالیت های اقتصادی
-تشکیل اتحادیه های وارداتی صادراتی و تشکل‌های تولیدی در زمینه های بازرگانی،صنعتی معدنی و خدماتی
-عضویت کلیه تشکل هاو انجمن های صنعتی ،بازرگانی وخدماتی در اتاق و تشکیل شورای مشورتی از آنان و حمایت مادی و معنوی از تشکل ها از جمله فضای فیزیکی و مالی.
موارد فوق بخشی از وظایف اتاق بازرگانی است که اگر در طول سال‌های گذشته تاکنون با هدف توسعه استان به آن نگاه میشد ،قطعا وضعیت ما با امروز تفاوت فاحش داشت .می‌توان عملکرد اتاق اهواز با قدمت ۹۲ ساله را با اتاق قم و اصفهان و...که عمر کمتری دارند مقایسه کرد .
بهرصورت آنچه تاکنون گذشته نیاز به بررسی دارد و در سلسله مطالبی طرح می‌گردد. امید است با مشارکت فعال تمام دست اندرکاران بتوان در مدت کوتاهی به جمعبندی رسید و مورد استفاده مسئولان قرار گیرد .البته اگر علاقمندی نشان دهند.
همانطور که قبلا گفته شد"کوشش در راه شناسایی بازار کالاهای صادراتی و تشویق و کمک به موسسات مربوطه" و "ایجاد هماهنگی بین فعالین مرتبط " از وظایف اتاق است.
۱-در طول این سالهاکه سپری شد توسط صنعتگران تلاش شد اتاق لیستی از اقلام مورد نیاز صادراتی و تولید کنندگان که توان تامین آنرا دارند شناسایی و اعلام نماید که تاکنون صرفا نسبت به راه اندازی یک سایت ناقص و بروز رسانی نشده از نام شرکت‌ها و محصولاتشان اقدام شده ولی هیچ اطلاعاتی در خصوص نیازمندیهای بازارهای هدف ،کالاهای الویت دار ، راه های ارتباطی و بسته های تسهیلی یا تشویقی به متقاضی نمیدهد.اگر اطلاعاتی در خصوص بازار های هدف در اثر دید و بازدید مسئولان اتاق بدست آمده در دسترس عموم نیست !
در جهت ایجاد هماهنگی بین بازرگانان و تولیدکنندگان که از وظایف ذاتی اتاق است که منجر به تحول و یا توسعه یا حتی جهت گیری بشود ،دیده نمی‌شود.
۲-در راستای دستیابی به اهداف صادراتی ،نیاز به ضرورت تاسیس یک شرکت مدیریت صادرات به اتاق و استاندار قبلی پیشنهاد داده شد که با استقبال استاندار وقت روبرو شد ولی نتیجه چندین جلسه در اتاق و استانداری و در نهایت عدم توجه به نظرات فعالین ، اعلام یکمرتبه و بدون زمینه قبلی یک طرح جامع در حد سازمان تجارت جهانی بود که یک کشور قدرتمند اقتصادی برای اجرای آن نیاز بود(سنگ بزرگ علامت نزدن بود) و لذا آنهم به بوته فراموشی سپرده شد تا صادرات استان نظامند نشود.
۳-طرح پیشنهادی صحیح استاندار محترم در بدو انتصابشان و پیگیری مدیر کل محترم امور اقتصادی استانداری مبنی بر ایجاد و توسعه خوشه های تولیدی و خدماتی در این راستا نیز قابل بررسی است که بدون توجه به شرکت مدیریت صادرات استانی ، قابلیت اجرا یی نخواهد داشت و از طرف دیگر صرف اتکا به مدیران دولتی خودش نقطه ضعف اساسی دیدگاه مسئولان است که در جای خودش قابل بررسی است. جلساتی که در این خصوص در استانداری و سایر ادارات متولی برگزار می‌شود بدون توجه به این اصل کلیدی "شرکت مدیریت صادرات استانی "و" عدم حضور موثر انجمن ها و فعالین صنعت "بی حاصل خواهد بود.
۴-یکی دیگر از معضلات صادراتی ناهماهنگی و عدم شناخت ترخیص کاران و بطور مشخص فعالین در مرزها از امکانات تولیدی استان است .بارها درخواست و تلاش شد که جهت این فعالین تورهای بازدید از صنایع تولیدی استان توسط اتاق بازرگانی برگزار شود که متاسفانه اجرایی نشد.پیشنهاد می‌شود در این خصوص تدبیر جدی اندیشیده شود و این تهدید فعالین مرزی به فرصت تبدیل شود.
توضیح:مطالب ارائه شده بر اساس اطلاعات جمع آوری شده است و اتاق میتواند نسبت به اصلاح اقدام نماید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
tr_sar tl_sar
آخرین اخبار