tr_tnav tl_tnav
کد خبر: ۱۴۳۹۲
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۴
ظرفیت تولید نفت در منطقه عملیاتی غرب کارون در چاه شماره ۱۴ میدان یاران شمالی، با نصب نسل ‌سوم پمپ میله‌ای مکشی (SRP) ساخته‌شده در دانشگاه شهید چمران اهواز و شرکت دانش بنیان فراز نوین اندیش افزایش یافت.

خوزیان؛

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه شهید چمران اهواز، دکتر افشین قنبرزاده مدیر دفتر کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه دراین‌باره بیان کرد: تمام فناوری پمپ‌های «میله‌مکشی» و دانش فنی آن به‌طور کامل در دانشگاه و شرکت دانش بنیان وابسته به این دانشگاه تدوین و بومی‌سازی شده است.

وی افزود: ازجمله ویژگی‌های این پمپ، توان سه هزار و ۵۰۰ پوندی، کورس هفت و نیم متری، بیشینه‌ی سرعت چهار کورس در دقیقه و بیشینه‌ی تولید دو هزار بشکه در روز بسته به وضعیت چاه است که توان تولید آن در نمونه‌های قدرتمندتر و متناسب با چاه‌های گوناگون نیز وجود دارد.

مدیر دفتر کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه شهید چمران اهواز، ادامه داد: تاکنون دو پمپ از این نوع در میدان‌های وابسته به شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب نصب‌شده و سومین پمپ نیز در عمق ۱۷۰۰ متری چاه شماره‌ی ۱۴ میدان نفتی یاران شمالی نصب‌شده است.

وی با اشاره به اینکه بومی‌سازی پمپ میله‌ای مکشی (SRP) یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های دانشگاه در سال‌های اخیر بوده است، عنوان کرد: این نمونه از پمپ برای احیای چاه‌های نفت بدون تولید است که به‌اصطلاح چاه مرده نامیده می‌شود که پمپ (SRP) با استفاده از تکنولوژی فرازآوری مصنوعی می‌تواند این چاه‌ها را احیا کند.

مدیر دفتر کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه شهید چمران اهواز، ادامه داد: نخستین پمپ میله ‎ ای مکشی موسوم به (SRP) اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ توسط این دانشگاه در میدان نفتی آب‌تیمور ۵۰ نصب شد که از خروج ۶۰۰ هزار یورو به خارج از کشور جلوگیری و افزایش حداقل ۵۰۰ بشکه ‎ ای تولید نفت در این چاه را به دنبال داشت؛ دومین پمپ (SRP) نیز شهریورماه سال ۱۳۹۷ بر روی چاه اهواز ۴۸۰ با موفقیت نصب شد.



قنبزراده اشاره کرد: پمپ‌های (SRP) که به‌عنوان یکی از ۱۰ قلم کالای اساسی وزارت نفت به کارفرمایی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و در دانشگاه شهید چمران اهواز طراحی و ساخته‌شده است، نقطه عطفی برای بومی‌سازی تجهیزات و کالاهای صنعت نفت در کشور به شمار می ‎ رود.

وی، اضافه کرد: افزایش توان تولید چاه، امکان نصب در عمق‌های پایین‌تر و دبی بیشتر، طراحی و ساخت سامانه کنترل هوشمند پیشرفته، ارتقای سطح ایمنی تلمبه و ایمن‌سازی هوشمند و خودکار چاه، امکان طراحی و ساخت با هر مشخصات موردنیاز، ارتقای مشخصات فنی و رفع عیوب و نواقص سیستم‌های موجود، قطع وابستگی به کشورهای خارجی و اتکای کامل به توان داخل کشور، ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در سطح استان خوزستان و کل کشور (با توجه به تأمین مواد اولیه و قطعات موردنیاز از سازندگان داخلی) ازجمله برتری‌ها و نقاط قوت این تجهیز بومی‌سازی شده است.

گفتنی است دانشگاه شهید چمران اهواز توانسته است در سال‌های اخیر با انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری با وزارت نفت نقش مهمی در تولید تجهیزات این حوزه داشته باشد و امسال نیز مطالعات فناورانه میدان نفت و گاز تنگ بیجار ایلام از سوی وزارت نفت به این دانشگاه، واگذار شد.

اجرای طرح مطالعاتی میدان نفت و گاز تنگ بیجار یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های صنعتی در تاریخ فعالیت‌های پژوهشی و صنعتی این دانشگاه است که دستاوردهای مهمی را در زمینه افزایش توان ملی و مشارکت پژوهشگران داخلی در مطالعات صنعتی در پی خواهد داشت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
tr_sar tl_sar
آخرین اخبار