کد خبر: ۱۶۱۷۷
تاریخ انتشار:۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۵
مدیرکل بهزیستی خوزستان:
گسترش مراکز مشاوره درپی افزایش آسیب‌های اجتماعی لازم است
مدیرکل بهزیستی خوزستان گفت: با توجه به افزایش آسیب‌های اجتماعی، بر گسترش مراکز مشاوره تاکید شده است و مراکز مشاوره به‌عنوان شرکای اجتماعی در این‌باره فعالیت‌هایی انجام می‌دهند.

مهران کریمیان در همایش روز مشاور و روانشناس که در اداره‌ کل بهزیستی خوزستان برگزار شد، خطاب به روانشناسان و مشاوران اظهار کرد: هر کدام از ما نقش‌ها و وظایفی داریم و باید تلاش کنیم این وظایف و نقش‌ها را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم، نقش شما به‌عنوان روانشناس در جامعه بسیار مهم است، شما روانشناسان و مشاوران در ایجاد یک جامعه سالم از نظر روانی و حتی جسمانی نقش بسزایی دارید.

وی ادامه داد: روانشناسان و مشاوران می‌توانند به افراد جامعه کمک کنند احساسات و رفتارهای خود را مدیریت کنند تا زندگی بهتری داشته باشند.

کریمیان گفت: امروزه به‌دلیل پیچیدگی‌های زندگی و سرعت سرسام‌آور اطلاعات و تکنولوژی، برخی افراد گرفتار اضطراب و معضلات روانی می‌شوند و نیاز به آرامش دارند. از سوی دیگر، امروزه به‌دلیل آسیب‌های اجتماعی و آسیب‌های نو پدید و مشکلات اجتماعی و اقتصادی، گروهی از افراد جامعه دچار افسردگی و ناامیدی هستند و در این شرایط، جامعه به امیدآفرینی و شادی نیاز دارد.

وی اظهار کرد: امروز کانون خانواده‌ها به دلایل متعدد دچار مشکلات و گرفتاری‌ها و نابسامانی است، تاب‌آوری در جامعه کم شده و خشونت و بداخلاقی افزایش یافته است و افراد در روابط اجتماعی و ارتباط موثر با جامعه و دیگران مشکل دارند.

مدیرکل بهزیستی خوزستان گفت: روانشناسان و مشاوران می‌توانند با مجهز شدن به جدیدترین متدها و روش‌های علمی، در سلامت جامعه و مراقبت از کیان خانواده‌ها و افزایش کیفیت زندگی مردم و آرامش و امنیت روانی اجتماعی جامعه، نقش ارزنده و بی‌بدیلی داشته باشند.

وی بیان کرد: با توجه به افزایش آسیب‌های اجتماعی، بر گسترش مراکز مشاوره تاکید شده است و مراکز مشاوره به‌عنوان شرکای اجتماعی، فعالیت‌هایی در این زمینه انجام می‌دهند. یکی از این برنامه‌ها، کنترل و کاهش طلاق است و سامانه‌ای تحت عنوان سامانه تصمیم در این زمینه فعال است. خانواده‌هایی که متقاضی طلاق توافقی هستند، با مراجعه به این سامانه ثبت‌ نام می‌کنند و لیست مراکز مشاوره را می‌بینند و پس از انتخاب مرکز مورد نظر، مشاوره حضوری می‌گیرند.

کریمیان گفت: در کنترل و کاهش برنامه‌های طلاق یا آسیب‌های اجتماعی، از ظرفیت مراکز مشاوره استفاده و یکسری آموزش‌های پیش از ازدواج برگزار می‌شود و با توجه به اینکه سازمان بهزیستی، متولی سلامت اجتماعی است، یکی از برنامه‌هایی که در دفتر مشاوره پیگیری و اجرا می‌کند، استفاده از ظرفیت‌های شرکای اجتماعی است.

وی افزود: علاوه بر مراکز غیرحضوری و تلفنی ۱۴۸۰ -۱۸۱، مرکز مشاوره حضوری نیز تحت نظارت بهزیستی در استان خوزستان فعالیت می‌کنند و از متقاضیان تاسیس مراکز مشاوره نیز استقبال می‌کنیم.

در پایان از روانشناسان و مشاوران همکار با بهزیستی و اساتید این حوزه با اهدای لوح تقدیر شد.

 

منبع؛ ایسنا